به گزارش قدس آنلاین، مهدی جعفری جوزانی، تهیهکننده و کارگردان حوزههای بازی و انیمیشن که تاکنون موفق به ساخت بازیهایی چون: «سفیر عشق»، «مختار: فصل قیام» و «فرمانده مقاومت: نبرد آمرلی» شده است، افزود: «تکتیرانداز 2» و «حماسه نادر» دو بازی تازهای هستند که توسط این مجموعه در حال تولیدند و در آینده نزدیک روانه بازار خواهند شد. این محصولات، هم معطوف به مخاطبان داخلیاند، هم ناظر به مخاطبان منطقهای و هم متناسب با بهرهبرداری مخاطبان جهانی.
وی درباره مهمترین اقتضائات و الزامات فعالیت موثر در مقیاس بازار بینالملل اظهار داشت: وقتی میخواهیم در مقیاس بازار منطقه فعالیت داشته باشیم، مادامی که با فرهنگ کشورهای هدف آشنایی لازم و کافی را نداشته باشیم، موفق نخواهیم بود. این آشنایی مستلزم تجربه زیستی (ولو برای یک ماه) در کشورهای هدف است. شناخت ذائقه و سلیقه مخاطبان هدف در قواره بازار منطقهای، مستلزم وجود چنین تجربهای است. اگرچه ممکن است از طریق مطالعه و تحقیق نیز بتوان به آگاهیهایی مفیدی در این زمینه دست یافت اما شرط موفقیت در این حوزه، همان چیزی است که پیشتر اشاره کردم؛ یعنی تجربه زیست در کشورهای هدف و آشنایی کافی با فرهنگ مردمان آنجا.
جعفری جوزانی خاطرنشان کرد: در آغاز کار، باورم این بود که تا وقتی کار حرفهای درجه یک نسازیم، نمیتوانیم در بازارهای منطقهای و جهانی موفق باشیم؛ اما بعدها به این نتیجه رسیدم که ما باید خودمان باشیم؛ با همین ظرفیت و استعدادی که موجود است. اگرچه اکنون توان تولید کارهای بسیار خوب و باکیفیتی را داریم، اما میخواهم بگویم که ایراد اینجا نیست که کارهای ما به لحاظ کیفی، فاقد استانداردهای لازم برای موفقیت در بازارهای منطقهای و جهانیاند؛ زیرا وقتی بازار منطقه را مورد بررسی قرار میدهید، میبینید آثاری که به خوبی مورد عرضه و توزیع قرار میگیرند، لزوما آثار چندان باکیفیتی نیستند. بلکه آثاری هستند که از حیث داستان، سلیقه، ذائقه و سبک زندگی، با مختصات و ویژگیهای مخاطبان جامعه هدف انطباق دارند.
ذائقه سنجی مخاطبان عراقی
او درباره تجربه حضور در نمایشگاه کودک و نوجوان بغداد گفت: ما به مدت دو سال، این توفیق را یافتیم تا در نمایشگاه کودک و نوجوان بغداد حضور پیدا کنیم. دلیل اصلی حضورمان در این نمایشگاه، کسب تجربه بود. بدین معنا که میخواستیم شناخت خوبی نسبت به مخاطبان عراقی پیدا کنیم. نمایشگاه کودک و نوجوان بغداد، بستری بود که خانوادهها در آن حضور داشتند. یعنی صرفا نمایشگاهی برای حضور شرکتها و پیشبرد مذاکرات B to B نبود. عموما خانوادهها به همراه فرزندان کودک و نوجوانشان در این نمایشگاه حضور پیدا میکردند و این برای ما فرصت بسیار خوبی بود تا بتوانیم ذائقه مخاطبان عراقی را بسنجیم و دریابیم که بچههای عراقی، در چه بستری زیست میکنند. به همین خاطر سال گذشته به فاصله کمتر از دو ماه پس از اتمام نمایشگاه، موفق شدیم با یکی از شبکههای عراقی، قرارداد تولید مشترک یک انیمیشن را به ثبت برسانیم.
وی افزود: پروژه ما یک انیمیشن 52 قسمتی است و موضوع آن به حضور داعش در عراق بازمیگردد و مستند آن هم ساخته شده است. ماجرا از این قرار است که مردی به همراه اعضای خانوادهاش درحال گریز از روستایی هستند که به دست داعش افتاده است. آنها سوار بر وانتاند که ناگهان یکی از بچهها از پشت وانت میافتد. پدر خانواده در یک لحظه با خود فکر میکند که اگر بخواهد توقف کند و دختربچهاش را بردارد، جان دیگر اعضای خانواده هم به خطر میافتد. از اینرو فرزندش را رها میکند و به حرکت ادامه میدهد. این قصه بسیار دردناک است و هیچکس از سرنوشت آن کودک خبر ندارد. ما این اتفاق غمانگیز را دستمایه ساخت یک داستان سرگرمکننده و آموزنده کردیم و از لحظهای که این کودک از وانت میافتد، تا پس از آن که اتفاقات دیگری برایش رخ میدهد را مورد پرداختی تخیلآمیز قرار دادیم. قصه از این قرار است که این بچه خیلی بازیگوش است و مدام خود را از دست داعشیها پنهان میکند. این بچه در طول تمام این 52 قسمت، به واسطه شیطنتهای کودکانه خود تلاش میکند تا اشغالگری به نام داعش را از روستایشان بیرون کند.
جعفری جوزانی توضیح داد: این بچهها در ادامه به هر شکلی که میتوانند داعشی را عاصی میکنند. پیرنگ و پیام اصلی انیمیشن برای کودکان این است که در سختترین شرایط ممکن هم روحیه خود را نبازید و امیدوار باقی بمانید. مزدور و اشغالگر را از سرزمین خود بیرون کنید. با همفکری، دست به دست هم دادن و کار گروهی میتوانید موفق شوید. گمان نمیکنم شرایطی سختتر از اسارت در چنگال داعش وجود داشته باشد. باوجود این، حتی در چنین شرایطی هم میتوان امیدوار بود. اینها بخشی از آموزههایی است که در انیمیشن مطرح میشود؛ آموزههایی که هم متناسب با فرهنگ خودمان است و هم با فرهنگ کشور عراق در تناسب است.
او با بیان اینکه مراحل پایانی پیشتولید و دیالوگنویسی کار تقریبا انجام شده است و تا اسفند سال جاری دو فصل آن آماده پخش می شود، یادآور شد: هزینه تمامشده تولید در کشور ما به دلیل مشکلات ناشی از ارزش پول، نزد عموم کشورهای دنیا بسیار پایین است. توان فنی جوانان ما در تولید، بسیار بالاست. قدرت خلاقیت و ایدهپردازی در کشور ما بینظیر است و همه اینها در کنار مطالعه صحیح بازار، میتواند دست به دست هم دهد تا به راحتی در سطح منطقه اثرگذاری فرهنگی و اقتصادی داشته باشیم و در حوزه صنایع سرگرمی دیجیتال، به یکی از کشورهای تاثیرگذار منطقه تبدیل شویم.
این تهیه کننده انیمیشن در پایان گفت: علاوه بر پخش خارجی این محصول برای پخش داخلی هم مشغول برنامهریزی هستیم و تلاشمان بر این است با یکی از پلتفرمهای نمایش خانگی به توافق برسیم. ما صرفا آیپی پخش عراق را به آن شبکه عراقی دادهایم. بنابراین برای کشورهای دیگر هم برنامهریزیهای لازم را انجام خواهیم داد تا بتوانیم در سایر کشورها هم انیمیشن را پخش کنیم. در همین راستا، انیمیشن را به زبانهای عربی، فارسی، ترکی و انگلیسی تولید خواهیم کرد. سیاست مهم ما این است که از تولیداتمان، درآمدزایی داشته باشیم؛ از اینرو نسبت به تمامی پروژهها نگاه اقتصادی جدی داریم.
نظر شما